Pistonlu tüfeklerde farklı bir mekanizma hakkında görüş isteği.

Lütfen Resim Paylaşımlarınızı Galeri Üzerinden Yapınız. Ek Dosya Yükleme İptal Edilmiştir..

Bizimle Paylaşmak İstediğiniz Resimlerinizi Galeri Dışında Link Olarak Vermek Yasaktır. Galeriye Nasıl Resim Yükleneceğini Bilmiyorsanız Lütfen Konumuzu İnceleyin Buradan Açtığımız Konuyu Ziyaret Edebilirsiniz.
  • Merak ettiğim nokta pistonlu tüfeklerle havanın pellete bir nebze kademeli şekilde verilmesi (yayın bırakılmasıyla başlayan ve azami basınca ulaşmadan harekete geçen pellet durumu) namlu çıkış hızlarını ,bir anda verilmesinden daha düşük olmasına sebep oluyor mu acaba
    yani havayı tam verimle kullanılması açısından söylüyorum tüfeklerde yayın hareketini tamamlama süresi piston çapına göre namlu uzunluğu ve kalibresi hesaplanıp mı yapılıyor?
    birde yayı belli bir noktada belli bir basınç yaptıktan sonra pellete hareket verecek şekilde bir sistem kullansak bu bize fazla hız olarak döner mi ?


    bana teoride böyle bir sistemle daha fazla hız elde edebilirz gibi geldi pratikte nasıl olur abilerimize danışmak istedim.

    Hatsan AT44-10 LW .22 cal

    Zoraki ultra .177 cal

  • Bunu sağlamak için 5.5mm lik bir namlunun başlangıcına 6mm lik havşa açarak merminin eteklerinin buraya oturmasını ve piston ilerlerken belli bir basınca ulaştığında harekete geçmesini, yani eteklerin yivlerin şeklini alana kadar geçen sürede artan basıncın max olduğu anda harekete geçen mermi ile daha hızlı bir namlu çıkış hızı sağlanabilmeli. Mustafa Serdar üstadın bu konuda daha önce bir yazısıda vardı. Forumu karıştırırsanız bulabilirsiniz.

  • piston harekete geçtiği anda pellette harekete geçmiyor. belli bir basınçtan sonra pellet hareket etmeye başlar. aradaki bu zaman farkını transfer deliği çapıyla ve uzunluğu ile alakalıdır birazda. bu dediğimiz oranı hesaplayarak yapan ancak belli markalardır kanaatindeyim.


    ancak olması gereken ise piston son noktasına oturduğunda transfer deliği tam ortada olması türbolansı önleyecektir. ortada olmasında fayda vardır.sabit namluluların bir kısmıda öyledir.burada hesaplanabilirse kurarken harcanan joule ile pelletin joulu birbirbirine yakın olması en verimli tüfeği gösterir. ancak kesinlikle aynı yada yukarı olması fizik kurallarına aykırıdır.


    burada transfer deliği hacmi sıkışan havanın bir anda oraya pelletle arasına hapsedilmesiyle pelleti harekete geçirme zamanının ince bir ayarıdır. namlu çapıyla aynı olan bir transfer deliğinde piston henüz tam yapışmadan pelleti harekete geçirir. dar olursa hava tahliyesi zorlaşır ve tetiğe basma ile pelletin fırlaması arasındaki zaman farkı uzar. transfer deliği hacminin sıfır olduğunu düşünürsek piston yapışmadan yine aynı şekilde pellet fırlar.


    en ideal yaylı güzel honlanmış bir piston gömleği, pürüzsüz yiw=set kalınlığı (lw namlular gibi), düşük spir oranı, piston hacmi /transfer deliği hacmi/ namlu uzunluğu /yay kalınlığı uzunluğu düzgün orantısı , keçenin mümkünse yumuşak teflon yapısında olması vb...

    FX Gladiator
    FX GLAD.........
    egeteam.png

  • bahsettiğiniz yazı mustafa amcanın modifiye hakkındaki yazısındaydı sanırım
    ama anlattığınız dan anladığıma göre havşa açarak ön basınç odası gibi bişey elde ediliyor ve yüzey geniş olduğundan merminin sürtünmesi daha büyük basınçta kırılıyor ama bu benim kafamdakinin oldukça basit hali ben daha çok yay belirli bir noktada azami basıncı sağlayacak ve o noktada devreye girecek bir sistemle mermiye hava aniden ve sürekli verilecek.
    bu sayede pistonun çarpma hızı da azalmış olur tahminim.


    düzenleme:yazmaya başladığımda tuka beyin yazısı yoktu kafamda bişeyler oluştu.

    Hatsan AT44-10 LW .22 cal

    Zoraki ultra .177 cal

    Mesaj defa düzenlendi, son düzenleyen tacir ().


  • Tabiki piston ile mermi aynı anda hareket etmiyor ama pelet max basınç sağlanmadan hareket etmiş oluyor sonuç olarak. Amaç basıncı verimli kullanmak. Diğer söylediklerinize katılıyorum. Çok ince hesaplar gerekir bu iş için..

  • söylemek istediğinizi anlıyorum


    sıvılarda esneme yoktur. ne kadar basınç uygularsanız uygulayın hacmi değişmez. ama hava öyle değildir. değişik gazlara göre esneme yapısı vardır. bizim için söz konusu olanda soluduğumuz hava. havanın esnemesinden dolayı piston çapı ve namlu çapı çok bariz farklılığından dolayı ani sıkışma olayında bu düşündüğünüz gözardı edilebilir değerlere sahiptir. yani havanın bir anda verilmesinden bahsediyorsunuz. pistonluda neredeyse bir anda değere yakın veriliyor. bunu pcp de düşünürseniz tam düşündüğünüz gibi. bir anda açılan valfle 200 bar basınç , veriliyor. pistonluda buna yakın.


    hesap , tüfeği kurma enerjisi ile pellet enerjisini mutlak derecede yakın değere ulaştırma olmalıdır. yoksa olağanüstü birşeyler beklemek boşunadır.

    FX Gladiator
    FX GLAD.........
    egeteam.png

    • Official Post

    bahsettiğiniz yazı mustafa amcanın modifiye hakkındaki yazısındaydı sanırım
    ama anlattığınız dan anladığıma göre havşa açarak ön basınç odası gibi bişey elde ediliyor ve yüzey geniş olduğundan merminin sürtünmesi daha büyük basınçta kırılıyor ama bu benim kafamdakinin oldukça basit hali ben daha çok yay belirli bir noktada azami basıncı sağlayacak ve o noktada devreye girecek bir sistemle mermiye hava aniden ve sürekli verilecek.
    bu sayede pistonun çarpma hızı da azalmış olur tahminim.


    düzenleme:yazmaya başladığımda tuka beyin yazısı yoktu kafamda bişeyler oluştu.


    Bu söylediğiniz teoride kolay görülürken pratikde oldukça zordur, ekonomikte değildir, söylemek istediğiniz, pelleti harekete geçiren basıncın olması gerekenden çok daha yüksek değerlerde iken havanın bırakılıp pelleti itmesi ve teorik olarak pelletin daha fazla hız yapması.


    Transfer portu konusu sanırım on yıllar sonrada tartışılmaya devam edecek :) bakın arkadaşlar merminin bir namludan yüksek hızda çıkması için olması gerekenlerden önemli bir kaç tanesine bakarsak,


    1) Mermi hareket edipte namluyu terk edinceye kadar başlangıçtaki değerlere yakın bir basınçla itilmesi,
    2) Bu basıncın elde edilebilir en yüksek değerlerde olması ama devamlılılığı olması, yani şok basıncı değil,
    3) ürettiğiniz hava miktarının oranına göre namlu çapı - boyu,


    Yivsetli silahlarda kullanılan barut yavaş yanma özelliğine sahiptir av tüfeği fişeklerinde kullanılanlara göre, birinde kaval namlu (pat !! ve saçmalar gitsin) diğeri ise yiv-set li namlu, burada şok basınç hiç bir işe yaramaz,


    Ama şimdi yine sizin mevzuya gelirsek, Pistonlu silahlarda hava hacmi sabit diyorduk ya!!! aslında sabit değil, bu söylem bu güne kadar hep bir yanılgı olarak devam edegeldi, nedeni ise, sıkışan havanın ısınarak hacminin artması, ne kadar ısıttın o kadar fazla hava hacmi doğru bir yaklaşımdır, işte bu noktada gerekli olanlar;


    1) yay gücü,
    2) piston Çap'ı
    3) Silindir boy'u
    4) Piston ağırlığı,
    5) Transfer portu çap ve boy'u


    Şimdi burada Yay sizin kullanım konforunuza uygun sertlikte olacak, piston çapınız ve silindir boy'unuz zaten silahınızı üreten firma belirlemiş, yay gücünü artırdık, arkasından piston ağırlığını artırmalıyız, ve buna karşılık transfer portunun çapını büyültmeliyiz, (transfer portu mutlaka konik olmalı) bazı arkadaşlar transfer portunun büyültülmemesini savunabilirler, haklıdırlar, normal şartlarda transfer portunun büyültülmesi ekstra güç yerine kayıpla sonuçlanır, bunun nedenide sıkışan havanın yeterli basınca ulaşamadan pelletin harekete geçmesiyle yüksek ısı sağlanamamış olması ve dolayısı ile hava hacmimizin artmamış olmasıdır, Yani ne aşırı dar olup sıkışan havanın namluya transfer edilemeden pistonun geri gelmesi, nede aşırı bol bir transfer portu sayesinde havanın ısıtılamadan pellete transfer edilmesi,


    Bir başka çok önemli bir konuda piston ağırlığı ve yay gücüdür, piston ne kadar ağır ise yayda o kadar güçlü olmalıdırki bu ağır kütleyi en kısa sürede yüksek hızlara çıkarabilsin,


    Şimdi işin püf noktasını anlayabilmek için bilmemiz gereken bir şey var o da;
    Tetiği ezdiğimiz an hızlanmaya başlayan piston - gücü azalmaya başlayan yay - ön hava haznesinde sıkışan hava sayesinde pistona karşı duran basınç !!!! düşünün şimdi, yay gücünün en gerekli olduğu o sıkışmış havanın pistonu durdurmaya çalışan basıncını yenecek yay gücü artık neredeyse bitti, çünkü yay stresinin azalmasına paralel gücüde azaldı, işte şimdi gerekli olan ağır piston, ağır piston güçlü yayın fırlatması ile oluşan momentumunu devam ettirebildiği sürece aynı oranda basıncı yenmeye çalışarak dahada ısınmasını sağlayacaktır,


    Baştada söylediğim gibi, pistonlu silahlarda hava hacmi sabit değil, değişkendir, çünkü basınçlı hava silindirlerde oluşturulduğu için ısınacaktır ve ısınan havanında hacmi artacaktır, ve sıkışan havanın aşırı ısınarak ulaştığı hacimsel ve basınç değerleri yüksek yapıda iken transfer portundan salınabilmelidir, salınamaması halinde de boşu boşuna bu enerjiyi üretmiş olursunuz,


    Tacirin konusuna yine dönersek, tacir teorisini hayata geçirir ve transfer portuna bir basınca duyarlı valf (belli bir basınç değerine ulaştığında açılan) yerleştirirse, iş bununla bitmez, arkasından pistonun peri gitmemesi için bir kilit düzeneği gereklidir, aksi halde ısınarak yüksek basınç ve hacim değerlerine ulaşan hava pistonu geriye iterek değerlerini kaybedecektir.

  • Yaptığınız kapsamlı açıklamalar için çok teşekkür ederim
    özet olarak teoride hoş ama pratikte astarı yüzünden pahalı bir iş

    Hatsan AT44-10 LW .22 cal

    Zoraki ultra .177 cal

  • mustafa abimizin yazısına + 14 aynen ( uğurlu rakamımdır) :)


    yalnız şu pistonlu silahların gövdesini yani silindir etini oldukça ince ve carbon çeliğinden yapsalar hem boşuna ağırlık taşımamış oluruz.sabit namlularıda ince yapsalar aynı işi gören 2 kg luluk tüfek olur. hatta kundağı da balsa ağacından yapacaklar ( model uçak yapılan ağaç) dahada hafifler.hem sağlam ağaçtır.

    FX Gladiator
    FX GLAD.........
    egeteam.png

    • Official Post

    Aklıma gelmişken, :)


    Disel severler, disel etkisinden (patlama) iyi sonuç alabilmek için gerekli olan en önemli parça güçlü yaydır, güçlü yay olmalıdırki patlamada ortaya çıkan aşırı yüksek basınçlı ve hacimli gaz kütlesi pistonu geri iterken pistonun arkasında durabilsin.

  • Transfer portu, fotoğraf makinelerinin diyaframı şeklinde açılabilse, yayın hareketinden hemen sonra, iş görebileceği ince bir ayar var gibi geliyor bana.

  • mustafa bey bahsettiğiniz bu valf bizim barajlarda kullandığımız maslaklarla (basınç ayarlayıcıları) aynı prensip ise ve yayın geri hareketini engelleyici mekanizma geri emme klapesine benzer bişi ise bunalrın hesabını detay ve çizimlerini forumdaki çok değerli mühendis arkadaşlar yapabilirler çünkü bunlar kabaca valfler oluşan eğilme çekme termo ve aero dinamik kuvvetlerin basınç gerilmeesinde daha dayanıklı malzemeden imalı esasına dayanır. ki burda gerekl iki parçada aslında aynı parçalar olduğu kanısındayım çünkü sadece max torsiyonda hareket izni verilmesi esası var bu 2 parçada
    sonsuz saygılarımla

  • birde ben hortlatayım bir konuyu :)



    son paragrafa ait bi ekleme yapmak istedim.
    olurda birileri basıncı en yüksek noktaya toplamayı bulmuşturda, tek derdi pistonun geri kaçması olmuştur diye.. :)


    tek yönlü tırnaklı bir mil ile, basınçtan dolayı geri kaçış engellenebilir.. yani yayın gücü bittiğinde arkasında kalan en yakın tırnağa takılır kalır...tabi sürtünmelerden biraz kayıplar olucaktır ileri harekette..


    sonra bir mekanizma ile bu milin tırnakları pistondan kurtarılır ve tüfeği tekrar kurmak için serbestlik sağlanır..

  • ben de piston çapını, yay gücünü arttırmayı düşündüm , ama o zaman regülatör görevi gören transfer portu da büyüyecek ve pistonun hareketiyle birlikte pelet de hareket etmete başlayacak. Portu büyütmezsek, yayın gücü kadar biriktirdiği hava, pistona karşı direnişe geçecektir. Bütün bunları çözebilirsek arge masrafların saymasak bile sanırım cazip bir yaylı olmasına engel olacaktır.


    tabii yine de iyi bir fikri olan varsa bizleri aydınlatsın hatta bir numune yapsın, hepimiz yararlanalım.

  • transfer portunun çapını büyütmden, sadece boyunu uzatsak nasıl olur.. pistonun iteklediği hava daha uzun süre daha stabil bir şekilde akmazmı.. yani daha regüle olmazmı böylece.

  • transfer portunun çapını büyütmden, sadece boyunu uzatsak nasıl olur.. pistonun iteklediği hava daha uzun süre daha stabil bir şekilde akmazmı.. yani daha regüle olmazmı böylece.

    kusura bakmayın paintte acelece çizdim. :)
    [Resim Engellendi: http://i.hizliresim.com/epBAon.jpg]
    resimdeki gibi, piston hemen en sonda bulunan tansfer portu ile aynı çapta deliği olan ve sıkı geçirilmiş takoz ile arasında sıkıştıracak havayı..
    böylece atıyorum ölçmedim 2cm lik havayı düzenleyen yol, 4-5 cm. e çıkacak..
    ve elimizdeki sıkıştırılmış hava daha uzun süre aynı hızda yada güçte akıcılığını koruyacak

  • evet ama bu da sanırım güç kaybına neden olur. hem peleti itekleyemediği süre içinde birikmiş hava pistonu geri kurmaya zorlayacaktır.

  • o zaman pistona bakan kısmını havşalarız biraz, pistona gelen gücü azaltmak adına..
    yani yolu biraz uzatırken, pistona gelen gücüde biraz olsun azaltırız.

  • onun yerine piston ve silindir çapını büyütsek, yayı güçlendirsek portu da büyütsek ama bir de kilit tertibatı icat etsek bu işi çözmüş olmazmıyız.

  • olabilir;
    ama yay için daha fazla güç gerekecek, kurmak zorlaşacak..
    elimizdeki tüfeği ciddi anlamda modifiye etmek gerekecek, adeta namlu haricinde kalan kısmını baştan yapmak..
    sanki zorlu bir süreç olur gibi..


    Ancak dediğim ara takozu yarın nasip olursa iş yerinde yapıp, mevcut yay ve pistonla ne gibi değişkenlikler göstereceğini gözlemlemeye çalışacağım..
    mesela çok kararsız olan bir tüfeği daha kararlı bir hale getirebilirmi acaba böylece?
    aynı yayla daha fazla bir güç elde edilebilir mi?
    ve daha etkili daha uzun mesafe atışları yapılabilir mi?



    denemek lazım diye düşünüyorum